1402/05/30
بلاگ

بخش چهارم؛ خودروهای ایرانی به نسبت خودروهای خارجی گرانتر هستند یا ارزانتر؟

در مواجهه با مسئله قیمت گذاری یکی از سؤال های مهم، این است که خودروهای ایرانی به نسبت خودروهای خارجی گرانتر هستند یا ارزانتر؟ برای پاسخ به این سؤال در جدول ۳ تلاش شده است تا مقایسه ای میان قیمت فروش کارخانه  ارزانترین خودروهای خارجی با قیمت فروش کارخانه خودروهای پرفروش ایرانی انجام شود. برای آنکه این مقایسه دقیقتر صورت گیرد، هزینه های حاکمیتی ازجمله عوارض شماره گذاری و مالیات بر ارزش افزوده از قیمت فروش خودروهای داخلی و خارجی کسر شده است.
بررسی-صنعت-خودرو-در-جهان5-4-slide-01.jpg

( قیمت خودروهای ساخت داخل براساس دلار 43.6 هزار تومان در تاریخ 1401/10/12 محاسبه شده است. )
 
با توجه به جدول فوق قیمت فروش کارخانه عموم خودروهای پرفروش داخلی، هم قیمت و یا ارزانتر از ارزانترین خودروهای خارجی است و حتی خودروهای 206 تیپ 2، تیبا، تیبا 2 و ساینا با قیمتی کمتر از ارزان قیمت ترین خودروهای خارجی )سوزوکی _ماروتی آلتو(، توسط کارخانه بفروش می رسد.
چالش اصلی در حال حاضر برای صنعت خودرو فاصله قابل توجه قیمت کارخانه با قیمت بازار به دلیل قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر می باشد، به طوریکه در شرایط فعلی خرید خودرو با قیمت کارخانه برای مردم (مصرف کننده) منوط به قرعه کشی و دشوار شده است. به طور مثال در قرعه کشی های اخیر به شرح جدول زیر شانس خرید برای بعضی از خودروها 2 درصد بوده است.
بررسی-صنعت-خودرو-در-جهان5-4-slide-02.jpg

 
همانطور که در جدول بالا مشاهده می گردد کمترین شانس خرید در قرعه کشی برای محصولات ایران خودرو؛ خودرو سورن پلاس دوگانه با 2 درصد و بیشترین پارس XUY سفارشی با 30 درصد بوده است. در خصوص محصولات سایپا؛ کمترین شانس خرید در قرعه کشی مربوط به سایپا ۱۵۱ با 4.2 درصد و بیشترین کوییک با 98 درصد بوده است.
جمع بندی؛
همانطور که در گزارش تشریح شد قیمت فروش برخی محصولات از جمله پژو 206 تیپ2، تیبا و تیبا 2 ساینا با قیمتی کمتر از ارزان قیمت ترین خودروهای خارجی ( سوزوکی _ماروتی آلتو )، توسط کارخانه بفروش می رسد که در صورت عدم تناسب با نرخ بهای تمام شده تولید به زیان این صنعت خواهد بود و از سوی دیگر اختلاف با قیمت بازار آزاد نه تنها مصرف کننده نهایی را منتفع نخواهد کرد بلکه سودای دلالی را بیش از پیش جذاب تر خواهد کرد.